hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > چندرسانه ای > مرکزی| پرورش زالو پشت سد دریافت مجوز

مرکزی| پرورش زالو پشت سد دریافت مجوز

تا چند سال پیش کسی از پرورش زالو چیزی نمی‌دانست ولی با استقبال از زالو درمانی پرورش آن‌هم رواج یافته است اما روند ایجاد و دریافت مجوز آن به‌اندازه‌ای پیچیده و سخت است که سد محکمی در برابر توسعه این صنعت ایجاد کرده است.

گفته می‌شود هر قطعه زالو در بازار بین 1500 تا 4500 تومان معامله می‌شود و بیش از 300 هزار قطعه زالوی پرورشی در بازار وجود دارد و آنچه پرورش این کرم آبزی را از دیگر فرصت‌های شغلی نظیر آن متمایز کرده، نیاز به سرمایه بسیار اندک برای راه‌اندازی امکانات پرورش و تکثیر است.

به گفته کارشناسان حوزه اقتصادی استان مرکزی، اکنون باوجود درآمدهای بسیاری که درزمینهٔ پرورش و صادرات زالو وجود دارد به علت نبود واحدهای مجاز پرورش، این ظرفیت مغفول مانده و متقاضیان این شغل نیز به علت قوانین پیچیده و موانع جدی در فعالیت قانونی سردرگم هستند.

این کارشناسان معتقدند با تسهیل در ارائه مجوز و حمایت از واحدهای پرورش زالو می‌توان ارزآوری بالایی را برای استان و کشور فراهم کرد.

حداقل ظرفیت واحدهای پرورش زالو در هرسال 100 هزار قطعه است

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در این خصوص گفت: بر اساس قانون به‌منظور جلوگیری از بروز انتقال و شیوع احتمالی بیماری‌ها در جامعه برای پرورش دام، طیور، آبزیان، کرم ابریشم، عقرب و زالو ضوابط و مقرراتی وجود دارد و برای پرورش و اخذ مجوز صادرات رعایت این ضوابط باید در دستور کار پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان قرار گیرد.

محسن شانقی افزود: ضوابط و مقررات پرورش زالو از سال 91 توسط سازمان دامپزشکی به اداره‌های کل استان‌ها ابلاغ‌شده است و بر اساس آن پرورش این جاندار در داخل آپارتمان‌ها و منازل ممنوع بوده و مکان‌های پرورش باید در خارج از شهرها ایجاد شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: آب مورداستفاده برای پرورش زالو ازنظر فیزیکی و شیمیایی باید مورد تائید دامپزشکی باشد و فاصله 100 تا یک هزار متری مکان پرورش این جاندار با مراکز و صنایع دامی، ماهیان، مرغداری‌ها، پرورش زنبورعسل، کارخانه‌ها و سکونتگاه‌های شهری و روستایی رعایت شود.

شانقی ادامه داد: محل و موقعیت مرکز باید به‌گونه‌ای باشد که حوادث طبیعی ازجمله سیل آن را تهدید نکند و در مسیر قنات، چشمه‌ها و مسیر آب آشامیدنی روستایی و شهری نباشد، به راه‌های ارتباطی برای حمل‌ونقل دسترسی داشته و امکان دسترسی به آب سالم و بهداشتی در این واحدها وجود داشته باشد.

او افزود: حداقل ظرفیت واحدهای پرورش زالو در هرسال 100 هزار قطعه بوده و گستره زمین موردنیاز نیز باید حداقل دو برابر مساحت زیربنای آن باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: فاصله این واحدها با جاده (اتوبان، بزرگراه، اصلی و فرعی) و نیز با فرودگاه (بین‌المللی و منطقه‌ای) بر اساس حریم تعیین‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی ملاک عمل است.

شانقی گفت: استفاده از ضایعات گوشت کشتارگاه برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها در مکان‌های پرورش زالو ممنوع است و پرورش‌دهندگان برای تغذیه این موجودات باید از جلبک، حلزون و مواد غذایی بدون پایه خون بهره‌گیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: در صورت تأمین غذای زالو از جلبک باید از مراکز تولید مورد تائید سازمان دامپزشکی تهیه شود و نیاز به احداث این واحد نیست.

شانقی اظهار داشت: پرورش‌دهندگان باید از پرورش زالو در استخرهای سرپوشیده خودداری کرده و پرورش این موجودات در استخرهایی که در محوطه باز ایجادشده است انجام شود.

او افزود: مخازن تکثیر و پرورش زالو باید از جنس بتن، شیشه (آکواریوم) و یا فایبرگلاس و به شکل مستطیل بوده و قابلیت شست‌وشو و ضدعفونی کردن داشته باشد و کانال یا لوله آب‌رسانی اختصاصی، زهکش عمومی و مجرای تخلیه آب باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: هر مخزن باید برای پیشگیری از بیماری‌ها و در صورت نیاز عملیات درمانی دارای ورودی و خروجی جداگانه‌ای باشد.

دکتر شانقی یادآور شد: تاکنون چهار یا پنج درخواست پرورش زالو به اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ارائه‌شده و به دلیل پیگیری نشدن این درخواست‌ها توسط متقاضیان هیچ مجوز رسمی برای پرورش این جاندار در استان صادر نشده است.

مجوزی برای فعالیت زالو پروری در استان صادر نشده است

رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: با توجه به اینکه مجوزی برای فعالیت زالو پروری در استان صادر نشده است آماری از شمار این واحدها وجود ندارد.

جمیله شکرایی افزود: سازمان جهاد کشاورزی در صورت مراجعه افراد برای فعالیت در حوزه زالو پروری از آمادگی کامل برای هرگونه همکاری با این افراد برخوردار است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه پرورش و صادرات زالو اشتغال و درآمد بسیاری برای فعالان این حوزه به همراه دارد می‌طلبد که فعالان این حوزه نسبت به دریافت مجوز و ایجاد زمینه صادرات این موجودات از استان مرکزی به خارج از کشور اقدام کنند.

رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات اراک نیز در این خصوص گفت: عطاری محل فروش گیاهان دارویی بوده و فروش زالو در این مکان‌ها ممنوع است.

حسین عباسی افزود: نگهداری و فروش زالو نیازمند محیط‌های استرلیزه بوده و با توجه به اینکه ایجاد این محیط‌ها در عطاری‌ها مشکل است امکان عرضه این موجودات در عطاری‌ها وجود ندارد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد